من عاشق نظم هستم. نظم به من آرامش می دهد . با نظم خیالم راحت است که برای همه ی کارهایم زمانی تعیین شده است.

اکثر ما خانم های خانه دار برنامه ریزی برای خودمان را غیرممکن می دانیم. مخصوصا اگر دو سه تا بچه ی قدو نیم هم داشته باشیم.

همین موضوع سبب شده در طول روز وقت کمی برای خودمان بگذاریم. یا اصلا هیچ وقتی برای خودمان نگذاریم.

روزها می گذرد و می گذرد و ما خودمان را وقف زندگی و بچه ها کرده ایم.

و در نهایت زمانی می رسد که منفجر می شویم و شروع به غر زدن میکنیم.angry

من شخصا اعتراف میکنم که بارها این واقعه را تجربه کرده ام. 

در این پست قصد دارم به شما آموزش دهم که چگونه برای خودتان وقت بگذارید و شادتر زندگی کنید.

کشف رسالت زندگی 

هر انسانی که به دنیا می آید، رسالتی دارد. رسالت خیلی چیز دور از دسترسی نیست. هر کسی با توجه به نقش هایی که دارد رسالتهای مختلفی را به دوش می کشد. مثلا یکی از رسالتهای من مادری کردن است. ممکن بعضی از این رسالتها توسط جامعه به من تحمیل شده باشد و بعضی دیگر به خاطر انتخاب هایم در زندگی باشد. فرقی نمی کند، مهم شناختن رسالت هاست.

من به عنوان یک انسان باید نقش هایم را بشناسم تا بتوانم بر اساس آن هدفهایم را تعیین کنم. تکلیفتان که با خودتان معلوم باشد، در زندگی بهتر عمل خواهید کرد.

پس اولین رسالت همه ی ما انسانها پیدا کردن رسالتمان در زندگی است.

دو اقدامی که برای پیدا کردن رسالتمان به ما کمک خواهد کرد:

۱. نوشتن نقشهایی که در زندگی داریم و اینکه وظیفه مان در هر نقش چه چیزی است. مثلا این نقشها می تواند مادر، همسر، کارمند و.... باشد.

۲. نوشتن تمامی آرزوهایی که در زندگی داشته ایم و اینکه چرا این آرزو را داریم. شاید شما هم فکر کنید که هیچ آرزویی ندارید! یا اینکه تحقق آرزوهای من غیرممکن است.  یا حتی آرزوهایتان تنها به خاطر رقابت با دیگران باشد و از آن لذتی نبرید. 

برای اینکه بتوانید راحت تر آرزوهای واقعی تان شناسایی کنید. خودتان را در شرایط زیر فرض کنید و آن وقت آرزوهایتان بنویسید:

* یک ماه بیشتر زنده نیستید. حسرت چه چیزهایی را می خورید. و چه کارهایی را در زمان باقی مانده انجام می دهید.

* از لحاظ مالی محدودیتی ندارید. چه کارهایی می کنید.

* اگر الان ۱۰ سال پیش بود، چه کارهایی را حتما انجام میدادید.

و...

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بتوانید رسالتتان را پیدا کنید. ولی اگر به شناختن خودتان علاقه داشته باشید، از این روند بسیار لذت خواهید برد.

چطور برنامه ریزی را شروع کنیم؟

در طی چند ماهی که روی رسالتتان فکر میکنید، بیکار ننشنید. و برای کارهای روزانه ای که باید انجام بدهید برنامه بریزید. و زمانی را هم در روز برای فکر کردن در مورد رسالتتان اختصاص دهید. هر روز لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را تهیه کنید و هر کار را که انجام دادید؛ جلوی آن تیک بزنید. این کار به شما حس خوبی می دهد. باعث می شود احساس پیشرفت کنید. 

List do

مثالی از لیست کارهای یک روز👆

البته ممکن است نرسید همه کارها را انجام دهید. پس یک اولویت بندی و زمان بندی کوچک در کنارش داشته باشید. تا اول کارهای مهم تر را انجام دهید.

اگر شما تا کنون برنامه ریزی نکرده باشید. اینکار تمرین بسیار خوبی است تا خودتان را بهتر بشناسید. سعی کنید چند هفته ای فقط همین کار را انجام دهید. این باعث می شود برای برنامه ریزی های بعدی آماده شوید و ذهنتان با آن کنار بیاید.

چطور برای رسالتمان برنامه بریزیم؟

زمانی که رسالتتان را پیدا می کنید، انگار دنیا را با چشم دیگری نگاه میکنید. دیگر می دانید از زندگی چه می خواهید. راحت تر تصمیم گیری می کنید. و از زندگی لذت بیشتری می برید.

اولین قدم همیشه نوشتن است. وقتی می نویسید، مسئله جدی می شود. پس اول تمامی رسالتهایتان را بنویسید.

در مرحله بعدی، هدف هایی که باید برای هر رسالت داشته باشید را بنویسید. فکر کنید برای هر هدف چه کارهایی میتوانید انجام دهید. همه را بنویسید. با دقت بیشتری به کارهایتان نگاه کنید. کدام کارهاضروری تر هستند؟ کدام کارها در اولویت هستند؟ دور آنها خط بکشید تا اول از آنها شروع کنید.

حال جدولی مانند جدول زیر تهیه کنید. البته هر کسی می تواند جدول برنامه ریزی ای به سلیقه ی خودش طراحی کند و این جدول فقط یک پیشنهاد است. خود من هم هر هفته  تغییراتی جزئی در آن میدهم (انسانی که هدفمند عمل می کند هر روز پیشرفت می کند و کارهایش را ارتقا می دهد). 

5

در ستون اول جدول اهدافتان را و در ستون دوم کارهایی که در طول هفته برای هدفتان انجام دهید را بنویسید. 

هر روز سعی کنید یک قدم به سمت هدفتان بردارید. حتی اگر آن یک قدم کوچک باشد. هر روزی که اینکار را انجام می دهید، جلوی آن هدف تیک بزنید.  

اگر انجام دادن همه ی کارها در طول روز برایتان دشوار است. می توانید اقدامهای مربوط به دو تا از اهدافتان را یک در میان انجام دهید (ردیف دوم).

ردیف آخر مخصوص کارهای متفرقه ای است که باید انجام دهیم مثل خرید کردن، جارو زدن و... .

 در طی عمل کردن به برنامه ریزی نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱.مهم این است که هر روز یا هر دو روز یکبار، یک قدم کوچک برای هر کدام از هدفهایت برداری. کم کم بعد از گذشت یک یا دوماه نسبت به روز اول تفاوت چشمگیر خواهد شد.

۲.تا جایی که می توانید برنامه ای منظم برای هر کدام از کارها داشته باشید. مثلا با خود قرار بگذارید هر روز صبح اولین کاری که انجام میدم رسیدگی به فلان هدف است. یا اینکه عصر ها مخصوص رسیدگی به هدف دیگر است و... . کم کم زندگیتان نظم خودش را با اهدافتان پیدا می کند و مانند دیگر کارها روتین می شود. این درحالی است که هر روز به هدفتان نزدیکتر می شوید.

۳. اگر شما هم مانند من بچه ی کوچک دارید و نمی توانید زمان خاصی را برای اهدافتان در طول روز  تعیین کنید. اشکالی ندارد. تنها سعی کنید یک قدم به سوی اهدافتان بردارید. کم کم خودتان می فهمید چه زمان های مناسبتر است.

 

امیدوارم راهنمایی هایم به دردتان بخورد

یا علیheart